Laman Utama

18 Ogos, 2010

Ruang kosong Ihya Ramadhan (...posted by Yasin)

Sent: Sun, 8 August, 2010 11:30:18

Salam
Pernah saya nyatakan di dalam diri kita ada satu ruang....ruang yang tanpa kita sedari...kita biarkan ia kosong kerana sibuknya kita mengejar kehidupan materialistic. Kita terus mencari keperluan hidup, lupa pada persekitaran.    
    Tanyalah diri, jika perkumpulan Cliffordians73/78 ini cuba diwujudkan pada sekitar 1980an, apakah kita mampu membahagikan masa for this cause. I doubt it because we were at that pariticular time were very busy building our life, career and family. We dedicated fully on that.
    Lantas masa berlalu. Alhamdullillah, ramai kita berjaya membina diri, membina kesejahteraan keluarga and we are much contented with what we achieved...and one morning I woke-up with a call of my long-lost friend conveyed the news of our late Sazali. Then I realised how time flies and I almost lost my beautiful life of the yesteryears. How I longed to see my dears friends, faisal, Aiznin, Lapok, Lampang, to mention a few. At that very moment I knew there a vacuum in me need to be filled with something news...
    Kita ingin menyambung siratulrahim, Kosong itu perlu dipenuhi kerana ada yang 'tertinggal dalam rantaian hidup kita" Sebenarnya dalam kita berlari mengejar kehidupan, kita tinggalkan sesuatu di belakang...dan kini hidup kita makin tenang dan ingin kita sambungkan tali sejarah kehidupan.
    Kini, ramai diantara kita merasakan 'kosong itu telah terisi".
    tetapi ada lagi ruang kosong itu. masih ada ruang lagi. Kekeluargaan, family life. As our children leave us...like what we did once in the early 80's, there is a vacuum again, and now it is what we called "empty nest".
    Kembali kita mencari sesuatu untuk mengisi pula ruang itu, ruang kemesraan. Kita kini ingin dibelai, alangkah anak-anak pula sibuk mengejar kehidupan mereka. Saya kerap menalipon anak, ingin wujudkan kemesraan yang dahulu terlalai untuk untuk memenuhi kehendak kerana kesibukan itu.
    My dear cliffordians..di ruang ini kita boleh berbicara. Berkongsi pengalaman. jangan kita sekali lagi membiarkan ruang terlalu kosong....
 
    Selamat Menyambut Ramadhan yang hening. Ihya Ramadhan. Kita perantau, pasti terkenang kampung halaman. Kuale, tempat bermula kita menghayati seronoknya ramadhan, meriam buluh Sayong, Panjut Kota Lama. Damainya lembah sungai perak, kita membuang masa menanti waktu berbuka, popia mamak di lorong lembah, sayang jam besar.
Tidak mungkin kita kembali ke alam itu....tetapi kenangan bersam rakan Clifford abadi. Salam mesra. Ku sambut salam dan ucap mesramu.
    Ini tahun kedua ibu tidak bersama aku menyambut Ramadhan yang hening. Kasihmu abadi. Sempat aku ke pusara.,,,menyatakan rinduklu pada usia senja ini. tadi aku bertanya khabar pada anakku.
    Kita ketemu pada 28 ogos, jika Allah SWT mengizinkan kita. Insyaallah.
 
Salam Hormat
Yasin Ismail


Tiada ulasan:

Catat Ulasan