Laman Utama

05 Ogos, 2010

Kita Dan Kehidupan VI (...posted by Sham)

Sent: Sun, 11 July, 2010 0:45:34

Setelah selesai 2 minggu di NY, menhadiri pelbagai kursus dan latihan mengenai perjalanan dan pengurusan NGO, serta program latihan pengurusan pilihanraya, beberapa lawatan dibuat dibawah National Democatic Institute, bergegas balik ke Malaysia semula untuk jalankan kerja yang ada di pejabat, umum diketahui, tiada siapa bertanya apa pun dalam tempoh ketiadaan di pejabat. 2 minggu selepas itu, lawatan ini lebih kepada membina hubungan IFES, International Free and Election Societies serta NDI, tidak ada kemampuan untuk duduk di hotel untuk 2 minggu tanpa tujuan, kos menginapnya terlalu mahal, pemergian kali kedua ini, pergi berempat dan menyewa kereta di JFK airport, dan terus meluncur ke Washington DC. Seminggu di Washington, balik semula ke NY, meneruskan sessi latihan dengan institusi yanh disarankan oleh IFES dan NDI.

Pemergian kali ke 2 ini, kami berempat berulang alik ke NY dari New Jersey, dan kali kedua, udah pandai sedikit, tiada lagi Caribean yang menunggu mangsa, cakap omputihpun dah praktis berminggu minggu, makin lancar dan tidak mudah sangkut, ikut transliterasi Kuale. Speak English while have to think in Melayu, apa bahasa yang nak keluar.

Begitulah serba sedikit coretan pengalaman di NY, Washington dan New Jersey untuk lawatan kali ke 2.


Lawatan kali ke 3, adalah 2 minggu selepas itu, masih juga berjumpa berhubungan dengan IFES dan NDI, dan pemergian itu masih dengan kumpulan 4 orang, memandangkan pemergian ini adalahj kali terakhir untuk misi ini, kami berbelanja di Factory Outlet di New Jersey, bershopping sakan.

Begitulah pengalaman perjalanan di NY, NJ dan Washington, sebelum bangunan WTC NY tumbang menyembah bumi.

Ekspedisi bulan berikutnya di Austria, Czech dan Slovakia. Menyusul nanti.

----------------------------
Sent: Sun, 11 July, 2010 8:32:23

Pengalaman berjalan dibumi asing dengan budaya Asia, khususnya Nusantara, dimana kewujudan kita disitu membuatkan kita menjadi erat walaupun baru ketemu pertama kali, umpamanya yang berasal dari Indonesia, Singapura, iaitu yang serumpun.

Begitulah adat perantau, mencari survival hidup, dibumi asing. Keutamaannya adalah mengumpul sebanyak mana sumber, yang membolehkannya dibawa pulang untuk menjadi bekalan di kala pencen, buat diceritakan kepada generasi ke generasi.

Perjalanan yang dirancang itu, dilihat dari sudut sosio budaya, sosio ekonomi dan juga sosio politik, diambil pengetahuannya, dikaji sebelum sampai ke destinasi. Sesungguhnya diusia matang, awal 40 an, banyak pertimbangan dan perimbangan tataurus mengurus kehidupan perlu diambilkira, kebaikan dan keburukannya.

Pengalaman mengajar kita, bahawa budaya kita yang peramah, tidak akan buntu ke sesuatu tempat, tapi malu bertanya sesat jalan, ataupun terjumpa si Carribean yang sedia menunggu mangsa untuk dibaham. Relatif yang sama juga berlaku dimana mana ufuk dunia, ada sahaja spesies sejenis itu, tatacara atau modus operandinya sama untuk membahamnya. 

Di NY, di NJ, di Washington dan Bumi America khususnya, apa sahaja perkhidmatan yang diberi, kena campurlah 15 Peratus, itulah cara kehidupannya. Kalau nak elak dari service macam tu, buat ikut budaya mereka, "take home", jangan beronggok di kedai kedai mereka.
---------------------------
Sent: Sun, 11 July, 2010 23:02:35

Sebenarnya menjelajah negeri asing ini memerlukan persediaan awalnya mencari maklumat mengenai negara yang bakal dilawati, umpamanya keperluan visa, penginapan, pengangkutan awamnya, bahasa apa yang meluas digunakan, tak terlepas pula, apa bekal yang nak dibawa, ikan sardin tin ke, roti kering, atau roti pound, roti benggali bertujuan lapik perut apabila sampai disesuatu destinasi.

Kalau ke Australia, jangan bawak apa apa makanan, habis dipunggah nye bag kalian, silap haribulan kene denda ngan authority deme di airport. Lebih sukar lagi kalu suspek drug trafficking, 3 jam di kaunter kastam utk clearing, hatta panadol pun deme check! Jadi yang kerap ke Australia tu, banyak pengalaman tersirat, di Sydney digunakan German Shepherd setinggi aras pingang, diciumnya segala apa yang ada di lokasi kita! Jadi hati hatilah!

Walau dimana kita pergi dan lawati, adalah merupakan pengalaman baru bagi kita. Dikebanyakkan negara negara diseantero benua, untuk melihat lihat gabungan 3 tamadun, Kerajaan Byzantium, Islam dan Kristian, Istanbul menepati itu semua.

Jauh perjalanan meluaskan horizon pemikiran kita, mengenai alam dan penghuninya. Dimana pun kita berada disitu langit dijunjung, pasti ada jiwa jiwa yang ikhlas yang sudi membantu perjalanan kita.

Dalam pada itu, waspadalah akan tipu daya manusia, hanya yang dapat mengenal kaca dan intan sahaja, yang mampu merungkaikan, itupun atas kehendakNya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan