Laman Utama

25 Ogos, 2010

Kita dan Kebiasaan (...posted by Sham)

Sent: Wed, 25 August, 2010 0:44:20

Saban tahun, kita di selubungi dengan agenda agenda ritual, yang melahirkan insan yang biasa dengan kerja pengulangan, diatas laluan fitrah kejadian manusia, yang ditunjuk jalan, untuk mengerti akan ilmu ilmu Ketuhanan. Selaku hamba, tidak banyak pilihan, taat atau engkar semata, mahupun ianya berbentuk ritual saban tahun, pada bulan bulan tertentu dan juga harian. 

Tahun ini, ia datang lagi, adakah ini kedatangan akhir bagi kita, sebelum dijemput pulang. Pulang dengan representasi atas kerja kerja kebiasaan, mahupun yang luar biasa, dituntut dilakukan sekali seumur hidup.

Apa pilihan kita atas yang kebiasaan ini, pilihan hanya pada diri kita sendiri. Peluang terbuka luas, pencariannya tanpa henti, terus mencari dan penuh pengharapan. Lakukanlah seolah olah kita dipanggil esok, dan kerjalah seolah olah kita bakal hidup selama lamanya. Inilah pandangan hidup hakiki selaku insan.

Selaku insan, kita sering lupa dengan janji janji kita, atas hakiki kehidupan, walaupun diikrarkan saban hari, sesungguhnya kita alpa dan lalai atas tanggongjawap itu. Kemana kita nak mengadu, atas kapasiti apa alasan yang nak diberi.

Tepuk dada tanya selera. Selamat berjuang rakan rakanku, keatas kehidupan yang makin getir.


1 ulasan:

  1. bila dah biasa..selalu le " take for granted " dan tak bersyukur atas apa yang telah Allah kurniakan...

    BalasPadam