Laman Utama

05 Ogos, 2010

Kita Dan Kehidupan VII (...posted by Sham)

Sent: Sat, 17 July, 2010 10:42:33

Sesudah selesai tugas teman di NY, Washington untuk beberapa kali ulang alik, dalam 3 bulan 3 kali ke NY, coretan coretan yang terdahulu, dapatlah di rumuskan bahawa, adanya di tempat yang asing bagi kita dapat menilai keadaan masyarakat antarabangsa, lebih lebih lagi NY, kota metropolitan, pelbagai bangsa wujud di kota ini.

Sosio budaya masyarakat sesuatu tempat adalah tertakluk kepada pemikiran dan falsafah hidup masyarakat insitu. Yang rata ratanya adalah masyarakat individualistik, nafsi nafsi, dan yang bercakap secara kendiri. Rata ratanya, jiwa kosong dengan tamadun material.
Apa juanya dinilai dengan material, spiritual cuma untuk sendiri sendiri.

Begitulah asingnya antara budaya, dengan budaya, dan benarlah apa yang pernah diutarakan dalam ajaran dan ketentuan KhalikNya, agar kamu saling kenal mengenali. Sesungguhnya banyak berjalan, meluaskan horizon pemikiran, dan menjadikan kita lebih bersifat terbuka, dan mengutamakan orang lain serta dijauhi sikap penting diri semata.
-----------------------------------
Sent: Sat, 17 July, 2010 22:59:21

Perjalanan selepas New York, diceduk pulak latihan pengurusan NGO di Bratislava! eastern  Europe, sebelum ketempat destinasi, dari KLIA menuju ke Austria terlebih dahulu, kerana perjalanan terus ke Slovakia, tidak kedapatan, aka yang berhampiran dengan Brastilava adalah menerusi Austria, sebum ke tempt destinasi, berkeliaran di bandar dipersekitaran Austria, melihat bangunan bangunan lama persejarahan, muzium, park Dan tinggalan perang dunia ke 2, bahasa meluas selaku lingua Franca adalah bahasa Jerman, dik kerana tidak tahu penggunaannya, bahasa mudahnya, bahasa isyarat lah, jadi orang bisu. Yang menyambut kami berdua di Lapangan Terbang adalah pemandu pelancong yang ditugaskan menghantar kami ke penginapan hotel, searing peramah yang fasih berbahasa Inggeris. 

Lega seketika.
------------------------------------
Sent: Sun, 18 July, 2010 9:41:28

Setelah sampai di hotel penginapan yang ditentukan di Vienna, Austria, sementara menyambung perjalanan ke Brastilava, Slovakia, teman dan  Ben (Ibrahim Suffian, kini Pengarah Merdeka Center), bersiar siar di Vienna, melihat lihat Vienna, tatkala itu hari dah hampir gelap, , jam 5 petang, kebanyak retail outlet, supermarket, emporium, telah menutup operasi perniagaannya, jam 5 petang, beginilah kedudukan negara maju, 8 jam rehat, 8 jam kerja, 8 jam lagi bersosialisasi, Vienna yang kependudukannya lebih kurang sejuta jiwa yang menginap di kotanya, sekilas pandang, kelihatan cukup sunyi, dengan bangunan bangunan lama yang tersergam. Perjalanan nya banyak dengan Light Ralway Transit merentasi bandarayanya. 

Sebaik sahaja turun dari hotel menuju diluaran bangunan, dengan tangganya berlingkaran hingga ke tingkat bawah, tidak diketahui bahawa di tepi tepinya hanya tinggal lingakaran kecil menerusi anak anak tangga, sebaik sahaja pijak anak tangga ketiga, tanpa disedari, rupa rupanya, bukan terpijak anak tangga, tapi bergelandangan tergolek macam buah nangka jatuh, gedebup, melewati 10 anak tanggak tergolek golek, aduuuuh, sakitnya, rupa rupanya bukan anak tangga yang dipijak, Mujurlah tak patah riuk, masih boleh bangun lagi dan keluar, sambil menoleh anak tangga tadi, macam mana boleh terjatuh.

Walaupun lucu dengan kejadian, terasa sakit juga, dengan sengal sengal akibat terjatuh dibumi Vienna. Sambil bersiar siar, entah macam mana, teman terpisah dengan Ben, sambil mencari cari le dia, kemana pulak arahnya si Ben ini. Pusing pusing bangunan bolg yang tersergam, rupanya dia mencari teman belah kiri bangunan dan teman mencari dia di sebelah kanan bangunan, panik dengan keadaan tu, berjalan sahaja lah, nak ku tanya siapa tempat penginapan tadi, alamat hotel, jumpa warga Austria ni, nak cakap bahasa Jerman dah tak reti. Kasut kulit keras yang dipakai dah menunjukkan melecet kaki, apabila dah bergesel jalanan yang jauh, rasa rasanya tersasar berpusing blog bangunan tersergam sejauh lebih 3 kilometer. Dah hampir putus asa, mencari Ben tak ketemu, balik le kepangkal jalan, ditinjau tinjau maka nampak lah Ben dari arah bertentangan, "Kemana mike, Ben, , jawab Ben, "Aku cari hang lah, mana hang merayau, " , Jawab teman pada Ben, " Aku pun cari hang jugak, lalu kearah yang satu lagi. Keras jugak tempat ni, boleh menggelapkan pemandangan, walaupun sebentar cuma.. Disepanjang perjalanan ke bilik penginapan , rupa rupanya, disebalik bangunan besar tersergam itulah terletaknya, hotel penginapan kami.
--------------------------------
Sent: Sun, 18 July, 2010 18:17:51

Keesokannya, aku dan Ben, bersiar siar di Vienna, melihat lihat sekeling kota raya nya, kelihatan ramai warga Turki yang menjalankan perniagaan kebab dipersekitaran. Yang anehnya, warga Turki ini dah boleh mengagak yang kami adalah warga Malaysia, tekaannya hanya sekali sahaja, begitulah ketajaman mereka meneka melalui raut wajah dan lenggok manusia di depan mereka. Masa itu, tidak teringat pulak , nak berpotret, mahupun mengambil gambar disekelilingnya. Ketika itu teknologi kamera tidaklah secanggih kini, yang boleh diambil melalui kamera, dan di sebarkan secara imejan, ketika itu hanya teknologi negatif dan perlu diproses di kedai kedai foto, yang kos menerbitkannya agak mahal.
 
Kami berada di Vienna, 2 malam sebelum meneruskan perjalanan ke Republic Czech, di Slovakia. Di Slovakia ini, keadaannya lebih kurang sama dengan Vienna dari sudut struktur bangunan, yang telah lama didirikan, lebih 1000 tahun, masih dipelihara, Disinilah permulaan nya Tamadun Eropah, yang masih dipelihara dan tersergam. Keistemewaan melihat lihat suasana negara negara di Eropah ini, adalah ibarat melihat lihat di Negeri Negeri Di Semenanjung Malaysia, setiap negeri , itulah negara mereka., Perjalanan kami dari Vienna ke Slovakia adalah menaiki keretapi, dan disitu, kedengaran lah, imigresennya meminta passport dari para penumpang, dengan loghat Czech, "Pasi Pasi Pasi", yakni " Passport Passport, Passport.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan